Sonya Tayayayeh

Jag har nu skippat att åka hem över sportlovet, lika som förra året, och istället ta denna dansvecka för bruden från L.A. En vecka är för lite men jag så galet tacksam för att Lin (vår danslärare och "The Hip Drops" ledare) alltid fixar dessa grymma workshops.


Jag är ockå så oerhört tacksam för att människor som Sonya Tayeh finns. Människor som ger ett sådant otroligt överflöd med inspiration och styrka till en, sådan disciplin och vilja.

Hon har en sådan grym personlighet och ger så mycket av sig själv. Så otroligt pedagogisk, på ett annorlunda sätt jämfört med andra lärare.

Hon får en att inte ge upp, oavsett. När alla ser ut som dösäckar hör man hela tiden "How are you doin'?!" GOOD! "Are you with me!?"

"YES!", får hon tillbaka från oss.

Hon ifrågasätter allting och får också oss att ifrågasätta allt vi gör. Hur vi gör det, varför vi gör det. Hon får oss att hela tiden upprepa reglerna och tekniken för att vi ska använda allt vi kan och vet när vi dansar.


Det är Sonya som fått mig att se på styrka på ett annat sätt. Styrka ger kontroll, kontroll ger kroppsmedvetenhet och kroppsmedvetenhet ger ett lyckat resultat.

 Det jag älskar med hennes lektioner är att man jobbar med precis varenda muskel i kroppen  - Utan att man har gjort en enda situp så har man så gryyymt mycket träningsvärk i magen.

Om någon kan få folk att få tvättbräda på kort tid är det hon!


Hon pratade om våran nostalgi över att bo/åka till L.A och träna. "What you have here is much more special. You don't have to go across the ocean to be a great dancer. All you need is the passion and discipline, and you can achieve whatever you want to. It's not the destination that matters, it's the journey to get there."


Det går egentligen inte att beskriva med ord. Hon är en sådan stor förebild, likaså hennes dansare. Hon får mig att aldrig ge upp och istället fortsätta kämpa. Kämpa emot mina egna och jobbiga förutsättningar och våga utmana mig själv till det yttersta. Min dröm är inte att lyckas för andra, utan bli så bra jag kan.


Ni kan se en av Sonyas koreos' här:

 

From SYTYCD:

 


Kommentarer
Postat av: Malin

Hej Louice!

Jag vill bara säga att jag brukar komma in och läsa din blogg. Tycker att det är intressant att höra vad som händer runt dig och jag blir alltid uppdaterad vad som händer i dansens värld. Sonya verkar vara en bra förebild, skulle görna vilja ta klasser av henne;) När jag läser tänker jag ofta på hur jag hade det när jag gick i gymnasiet (fort tiden går!) och jag vet hur du känner, men jag lyckades komma ifrån det och det kan du också. Det du attraheras av händer "jag är inte tillräckligt bra". Börja styra dina tankar på de framsteg du gör, då kommer de att bli fler:)



Ha det så bra! Vi hörs!

Massa kramar

2009-02-14 @ 21:09:38
URL: http://malinvonwachenfeldt.blogg.se/
Postat av: Sarah

aaah jag h¨åller helt och hållet med dej om sonya!! sjukt galet att få dansa för henne. Hon är så otroligt unik. man tar vara på varenda sekund med henne, wow.

2009-02-26 @ 23:15:51
URL: http://dansarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0