Dans är så mycket mer än dans.

(inlägg som jag skrev i sommarjobbets egna blogg...)

 

Hejhopp!

 

När man tänker på sommarjobb så tänker man oftast på gräsklippning, rabattrensning eller kanske jordgubbsförsäljning. Vad sägs om fyra veckor av dans, hård träning, gemenskap och lite filosofi? Det här är verkligen ett dugligt sommarjobb!

 

Det har bara gått tre dagar än så länge, och jag har redan lärt mig massvis. Vår härliga koreograf har förmågan att visa och beskriva rörelser och tankesätt så att man verkligen kan ta in varenda detalj. Jag hade ett dansjobb som sommararbete för två års sedan, men då var det streetdance som präglade schemat. Det här går inte alls att jämföra med det. Det är två skilda världar. I många streetstilar så dansar man ofta utan att tänka. Det är mer simpelt och man gör det mest för glädjens och rusets skull, inte så mycket för tanken.

 

I modern dans handlar det såklart också om glädje, men det ligger mycket mer fokus på kroppen och sinnet. Mycket fokus ligger på den anatomiska biten och man tänker också mycket på former och rörelsers budskap och syften. Mycket intressant tycker jag, som älskar allt som har med muskulatur, sinne och konstruktion att göra!

 

Något som jag känt och vetat väldigt länge, och som blir mer och mer uppmärksammad på för varje dag som går, är hur lite dans egentligen bara är dans. Dans är inte bara koreograferade rörelser och steg. Dans är inte bara underhållning, överrörliga leder och piruetter. Dans är absolut inte någon slags perfektion, egentligen. Dans handlar om glädje, självkännedom, medvetenhet, kontroll, och framförallt passion.

 

Jag känner ofta att en teknikklass kan vara tråkig och att inspirationen brister, men när man får känna det där lilla extra, som att medverka på världens härligaste dansklass, eller få till ett underbart improvisationsstycke, eller sätta den där otroligt svåra rörelsen, då toppar det allt annat i hela världen.

 

För er som inte dansar så mycket, eller er som inte dansar alls - När ni väl släpper lös alla hämningar och struntar i vad som är rätt och fel, vad som är perfekt, stereotypiskt, förväntat – Då lovar jag att ni kommer hålla med mig. Dansa kan alla, så var inte rädda för att i alla fall testa det!

 

Ja, flummigt får det bli när man filosoferar om ditten och datten. Men det är ju så härligt, hihi. Ibland kan man inte sätta ord på allt, så känner jag nu till exempel – Men då får man dansa ut det i stället.

 

Imorgon börjar fjärde dagen och jag hoppas på molnigt väder på förmiddagen när vi svettas i danssalen och strålande sol när vi sedan, förmodligen, besöker Karlstads gator.

Vi hörs och ses!

 

/Louisan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0